30.09.2022

Vær obs på disse svindelmetodene

Svindelaktiviteten øker stadig, og det dukker jevnlig opp nye svindelmetoder hvor svindlerne forsøker å skaffe seg sensitive opplysninger om deg. Svindelmetodene de bruker er utspekulerte, og målet er som regel å enten svindle deg for penger eller å stjele identitetsopplysninger.

 

Phishing

Kjennetegnet for svindelmetoden «phishing» er når svindleren utgir seg for å være en legitim aktør som du stoler på. Svindleren forsøker deretter å fiske etter sensitiv informasjon om deg for å få tilgang til pengene dine. Her vil svindleren forsøke å få tak i opplysninger som personnummer, passord, kredittkortnummer eller Bank-ID.

Phishing kan foregå gjennom flere kanaler, både e-post, SMS og via telefon. Ofte kan dette være ved å be deg om å åpne et vedlegg i e-post, eller ved å klikke på en lenke både på e-post og SMS. Disse lenkene leder som regel til nettsider som ligner på den ekte aktørens nettside. Her bes du om å legge inn opplysninger som svindlerne er ute etter. Opplysningene du oppgir går direkte til svindler og de har nå mulighet til å trekke penger fra kontoen din.

 

Identitetstyveri

Ved et id-tyveri er det noen som utgir seg for å være en annen. Dette skjer ved at gjerningspersonen stjeler personlig informasjon om vedkommende som blir utsatt for id-tyveri. Dette kan være opplysninger som eksempelvis betalingsinformasjon på ditt kredittkort. Ved id-tyveri opplever man gjerne tilfeller der det blir bestilt varer, åpnet bankkonto, søkt om kredittkort og lån eller lignende i ditt navn. Tyven benytter da din legitimasjon eller andre dokumenter med opplysninger om deg. 

Opplysninger som er av interesse for tyven er blant annet

  • Navn
  • Adresse
  • Fødselsnummer
  • Kontonummer
  • Kortopplysninger
     

Tegn på at du kan være rammet av ID-tyveri

  • Du ser transaksjoner på ditt kredittkort som du ikke kjenner igjen. Sjekk MinSide
  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt.
  • Du får mail om bekreftelse på lån eller kredittkort som du ikke har søkt om.
  • Du mottar gjenpartsbrev for kredittsjekk uten at du har foretatt kjøp som krever dette. 
  • Du mottar telefon eller brev angående kjøp du ikke har gjort

Noen opplever også at adressen deres blir endret og får varsel om dette, eller at posten ikke kommer frem som normalt. Da er det mulig at adressen har blitt endret av id-tyven.

 

Falske konkurranser

Denne type svindel forekommer i stor grad via SMS eller e-post. Her vil svindler lokke med store premier eller gaver, enten for å få deg til å delta i en konkurranse, eller for å få deg til å tro at du har vunnet en konkurranse. I enkelte tilfeller utgir de seg også for å være en kjent aktør som avsender.

For å «heve premien» eller «delta i konkurransen» må du som regel klikke videre på en lenke og oppgi dine personlige opplysninger.

En nyere variant går nå via sosiale medier, hvor svindler hacker en profil og sender ut falsk informasjon om konkurranser til kontaktlisten. Også her vil de be om personopplysninger eller be deg klikk videre på en lenke.

 

Råd for å avverge svindelforsøk

  1. Oppbevar Bank-ID brikker, koder og passord et sted hvor ingen andre kan få tak i de. Les mer om hvordan du kan ta vare på din Bank-ID her.
  2. Oppgi aldri kortinformasjon, kontoinformasjon, passord eller Bank-ID koder via mail eller telefon. Dette gjelder uansett hvem som ber om det.
  3. Sjekk avsender for eposten. Er det riktig epostadresse som du vanligvis får mail fra? Er du i tvil om e-posten kommer fra den det utgir seg for å være- kontakt kundeservice hos den aktuelle aktøren.
  4. Sjekk om nettadressen stemmer med aktøren nettsiden utgir seg for å være. Og undersøk gjerne lenken før du klikker deg inn. På PC kan du gjøre dette ved å holde musepeker over lenker og knapper for å se hvor de fører.
  5. Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger og som er sikret med https.
  6. Blir du oppringt av et telefonnummer du stoler på, men de ber deg om personopplysninger som du er usikker på er greit å oppgi kan det være lurt å heller be om å ringe opp igjen selv senere. Slik unngår du at det er svindlere som har kopiert nummeret får personopplysninger om deg. Husk også at vi aldri ber om Bank-ID eller passord via telefon.
  7. Har du mistanke om at du er utsatt for svindel på ditt kort? Sperr kortet ditt umiddelbart og kontakt oss snarest. Bytt også eventuelle passord du har gitt fra deg.