Hvordan kan vi hjelpe deg?
Hvordan fungerer reklamasjonsretten?
Reklamasjonsretten er der for å beskytte deg som forbruker dersom du ikke får det du har betalt for. Den dekker flere situasjoner der selger eller tjenestetilbyder ikke oppfyller sine forpliktelser, og kan gi deg rett til å få pengene tilbake dersom noe går galt.
Du kan ha rett til å reklamere og kreve refusjon i følgende tilfeller:
-
Varer du har bestilt ikke blir levert, eller de har vesentlige mangler.
-
Tjenesten du har kjøpt ikke blir levert som avtalt, eller utføres med betydelige feil.
-
En reise du har bestilt blir kansellert uten at du mottar refusjon.
-
Selger eller tjenestetilbyder går konkurs, slik at du ikke får varen eller tjenesten du har betalt for.
-
Du opplever svindeltransaksjoner eller uautoriserte kjøp på kortet ditt.
-
Et arrangement du har kjøpt billetter til blir avlyst, og du ikke får pengene tilbake.
-
Du ser at du er blitt belastet dobbelt for samme kjøp.
-
Du oppdager ukjente transaksjoner på kontoen din.
Det er viktig å være klar over at reklamasjonsretten gjelder selve transaksjonen, og ikke eventuelle følgetap. Kravet du sender inn må altså samsvare med det du har krav på overfor selger eller tjenestetilbyder, og det må være et pengekrav.
Før du melder inn en sak til banken, må du også ha forsøkt å løse saken direkte med selger. Dersom du ikke får svar eller saken ikke blir løst, kan TF Bank hjelpe deg med videre oppfølging og veiledning i reklamasjonsprosessen.
Reklamasjon av pakkereiser
Har du bestilt en pakkereise og en av leverandørene for reisen går konkurs må du henvende deg til leverandør av pakkereisen for alternative løsninger. Skulle også leverandør av pakkereisen gå konkurs kan det være aktuelt for deg å få refusjon fra reisegarantifondet.