Kundeservice

Telefon: 56 99 92 00

Mandag-fredag 08.00-20.00

 

TF Bank Norge 

Postboks 956 - Sentrum

5808 Bergen

Hva lurer du på? 

Finn svar på ofte stilte spørsmål angående ditt produkt i listen under.

Har du spørsmål angående lån hos oss? Finn svar på ofte stilte spørsmål under. Finner du ikke det du leter etter er du velkommen til å kontakte oss på post@tfbank.no.

Har du et eksisterende lån hos oss kan du finne svar på spørsmål rundt ditt produkt her. 

En avdragsfri måned kan være til hjelp dersom du har behov for å betale litt mindre på forbrukslånet i en periode. Avdragsfri måned vil si at du kun betaler renter og omkostninger i den perioden du har fått avdragsfritak for. Avdraget du egentlig skulle ha betalt i den aktuelle perioden fordeles utover gjenværende terminbeløp på lånet slik at disse stiger noe.

 

I utgangspunktet tilbyr vi våre kunder inntil to måneder med avdragsfrihet hvert år. Dette forplikter imidlertid at kunden har overholdt sine betalingsforpliktelser de siste tolv månedene.

Dersom du ønsker avdragsfri eller betalingsfri måned ber vi om at du kontakter kundeservice. Dette kan du gjøre via telefon eller epost. 

En medlåntaker er en person som stiller sikkerhet for andres gjeld.

Det vil si at man er solidarisk ansvarlig for at hovedlåntaker betjener sitt lån etter nedbetalingsavtalen. En medlåntaker er et rettslig begrep som vil si å være medansvarlig for noen andres gjeld. Dersom hovedlåntaker misligholder gjelden sin kan kreditor kreve at medlåntaker må betale. Kreditoren vil da kunne kreve medlåntaker for hele beløpet. Man vil likevel alltid prøve å få betalt av hovedlåntaker først.

En medlåntaker er solidarisk ansvarlig for hele beløpet i motsetning til en kausjonist som kan være ansvarlig for deler av et beløp. At man er solidarisk ansvarlig betyr at man har like stor ansvar som den  andre låntakeren for lånet.

Vi etterspør medlåntaker på forbrukslån i tilfeller hvor lånet trenger ekstra sikkerhet. Dette gjelder tilfeller hvor hovedsøker for eksempel er ung, eller har lav inntekt. En medlåntaker kan gjerne være ektefelle, samboer, forelder eller nær venn. Dersom man er to som søker sammen vil søknaden alltid stå sterkere.

Du vil motta faktura per post med mindre du oppretter avtalegiro i nettbanken din.

Effektiv rente er nominell rente pluss gebyrer og andre kostnader som forbindes med lånet. Rente i seg selv kan defineres som prisen på kapital. I forbindelse med forbrukslån er renten kostnaden av å låne penger. Den nominelle renten er den renten man årlig vil måtte betale på lånet. Denne beregnes til enhver tid av totalt utestående gjeld, og fordeles som regel over tolv ulike terminer i et år.

Den effektive renten inkluderer alle ekstra kostnader som påløper i tillegg til den nominelle renten. Det er summen av alle kostnadene.

Med en forsikring på ditt lån er du og din familie forsikret om noe uforutsett skulle inntreffe. Det kan eksempelvis være langvarig sykdom, arbeidsledighet eller dersom en ulykke rammer deg. I slike situasjoner kan det være vanskelig å betale ned på lånet. 

Forsikringen betjener dine månedlige terminbeløp og gir deg én bekymring mindre i en ellers vanskelig situasjon. Låneforsikring betyr også ekstra trygghet for deg og dine nærmeste ved at restgjelden blir innfridd ved tap av liv. Låneforsikringen tilbys av AmTrust.

 

Forsikringsbevis og vilkår - fra 01.01.2021

Forsikringsbevis og vilkår - fra 01.04.2019 

Klikk her for skademeldingsskjema.

Klikk her for Amtrust personvernerklæring.

Du kan selv velge hvilken forfallsdato du har. Ta kontakt med oss angående ønsket dato så hjelper vi deg. 

Prisen på et lån kan sies å være summen av renter og gebyrer du betaler for lånet. Renten på våre lån er individuell, og kan variere fra kunde til kunde. Renten fastsettes basert på en helhetlig kredittvurdering av deg. Nominell rente fra 7,9% p.a.

 

Representativt eksempel forbrukslån: kr. 100 000 o/5 år, nom. rente 11,70 %, eff. rente 13,91%, etabl.geb. kr. 990. kost 36 811 totalt kr. 136 811
 

Etableringsgebyr

Etableringsgebyr ved forbrukslån uten sikkerhet kr 990 og månedsgebyr kr 49 er inkludert i effektiv rente. Renten kan endres med 6 ukers varsel iht. gjeldende bestemmelser.

 

Nedbetalingsstid

Skal du ta opp et nytt forbrukslån kan du velge en nedbetalingstid fra 1 til 5 år. Nedbetalingstiden du velger avgjør hvor stort det månedlig beløpet du skal betale blir. Vær oppmerksom på at selv om du setter en nedbetalingstid kan du innfri lånet før tiden uten ekstra kostnader. 

Jo kortere nedbetalingstid du velger, jo mindre renter og gebyrer vil du måtte betale. 

Ved innvilget forbrukslån vil du få en nedbetalingsplan. Denne viser deg detaljert hva ditt lån vil koste deg i avdrag, renter og gebyrer, samt det månedlige beløpet som skal innbetales. 

Ved opplån vil du få tilsendt nye lånedokumenter på ny total hovedstol. Dette inkluderer ditt gamle lån i tillegg til nytt beløp. Ditt eksisterende lån vil innfris og opplånsbeløpet utbetales til konto. 

Ønsker du å øke ditt eksisterende lån hos oss kan du fylle ut søknadsskjema for opplån. Her legger du inn summen du ønsker å øke ditt eksisterende lån med.

Du kan søke om opplån her.

Vurderer du å søke om lån hos oss? Da kan du finne svar på dine spørsmål her.

For å søke om refinansiering må du: 

  • Være minimum 20 år
  • Ha fast inntekt
  • Ikke ha aktive inkassosaker 
  • Ikke ha betalingsanmerkninger

I tillegg til at du oppfyller disse kravene må vi utføre en kredittvurdering av deg før vi kan gi deg et lånetilbud. 

Refinansiering vil si at du tar opp et nytt lån for å betale ned eksisterende gjeld som du har hos andre banker og kreditorer. For mange vil det si å samle flere lån i ett. Når du søker velger du låneformålet refinansiering. Ved refinansiering kan du velge nedbetalingstid inntil 15 år. 

Før du søker om refinansiering er det viktig at du får en full oversikt over dine lån og kreditter slik at du vet hvilken sum du trenger for å dekke alle lån og rentekostnader. Når lånet utbetales foretar du oppgjøret med kreditorene dine, slik at du til slutt sitter igjen med ett enkelt lån og en månedlig faktura. 

På denne måten får du lettere kontroll og oversikt over økonomien og du sparer blant annet unødvendige termingebyrer. 

Disse lånene skilles av flere ting, men den største forskjellen på refinansiering og forbrukslån er lånets formål. Et forbrukslån kan brukes til det du selv ønsker og tas gjerne opp i forbindelse med en uforutsett utgift eller en mulighet som dukker opp. Av og til har man ikke midlene til å dekke dette der og da og man ønsker å fordele utgiften over tid. Et forbrukslån har maksimal nedbetalingstid på 5 år. Det stilles ingen krav om sikkerhet i bolig eller andre eiendeler og du kan låne inntil 500.000 kr. 

Vil du refinansiere søker du nytt lån for å samle lån og kreditter i ett. Det vil si at når refinansieringslånet utbetales går det til å dekke gamle smålån og kreditter slik at du isteden for flere långivere står igjen med en. Refinansiering har ofte som hensikt å rydde opp i økonomien og ikke betale mer for lånene enn man må. Maksimal nedbetalingstid på et refinansieringslån er 15 år.

 

Vi behandler alle søknader fortløpende, og foretar en kredittvurdering før vi kan gi deg svar på din søknad. Du kan som regel forvente svar kort tid etter din søknad er sendt.

Dokumentene vi trenger fra deg er siste skattemelding og lønnslipp. Dersom du er selvstendig næringsdrivende, og ikke mottar lønnslipp, vennligst send inn skjermbilde av din kontooversikt som dokumenterer inntekt på din private konto siste måned.

Ja, har du ett lån hos oss kan du innfri dette når som helst og du er ikke bundet til din nedbetalingstid. Noen liker også å betale inn litt ekstra på lånet når de har litt til overs. Uansett hvordan du velger å gjøre det kan du betale ned lånet raskere enn betalingsplanen din uten at det utløser ekstra gebyrer og omkostninger for deg. 

Har du spørsmål angående ditt kredittkort? Finn svar på ofte stilte spørsmål under. Finner du ikke det du leter etter er du velkommen til å kontakte oss på post@credits.no.

Ønsker du å endre kredittgrense kan du søke om dette på MinSide, eller ved å kontakte kundeservice. Din søknad blir i de fleste tilfeller behandlet innen 1 virkedag etter at den er sendt inn. For å kunne søke om økt kreditt, må du ha vært kunde i minimum 1 måned og ikke ha forfalt faktura.

Har du glemt din pinkode finner du denne tilgjengelig på MinSide under "Pinkode".

På grunn av strenge sikkerhetsrutiner som vanskeliggjør svindel tilbyr vi ikke valgfri pinkode. 

Dersom du enten har mistet eller blitt frastjålet ditt kort må du kontakte vår døgnåpne sperretjeneste på tlf. 56 99 92 00 eller +47 56 99 92 00 fra utlandet.

Det er viktig at du sperrer kortet med en gang du vet at det er mistet eller er borte. Du kan også sperre kortet selv på MinSide under "Aktivere og sperre". 

Ved første gangs bruk må kortet aktiveres. Dette kan gjøres ved bruk av pinkode i minibank eller kortterminal i butikk. Alternativt kan du logge deg inn på MinSide og aktivere det der.

Får du beskjed om at ditt kort er sperret er den vanligste årsaken at kortet har blitt misligholdt. Du vil da ha to eller flere forfalte fakturaer. Kortet blir ikke åpnet dersom ikke forfalt faktura er betalt.

For å kunne åpne kortet må du være a jour med dine månedlige innbetalinger. Om dette er tilfelle kan du åpne kortet på siden «Aktivere og sperre», der velger du status «Aktivert». Du kan også kontakte vårt kundesenter per e-post post@credits.no, eller på telefon 56 99 92 00.

Det kan være flere grunner til at kortet ditt ikke virker. 
 

Kortet er ikke aktivert

Når du mottar ditt kort er det ikke aktivert. Det betyr at det ikke kan benyttes på internett eller betalingsterminaler som er offline, som for eksempel på buss og fly. For å aktivere kortet må du bruke kortet med pinkode i minibank eller butikk, eller så kan du gå til «Aktivere og sperre» på MinSide. Kortet vil da aktiveres innen 1 time.

 

Kortet er ødelagt

Av og til blir kort ødelagt og må erstattes. Dersom dette er tilfellet kan du enten bestille nytt kort selv på MinSide, eller ta kontakt med kundeservice.

 

Kortet er sperret

Dersom kortet ditt ikke fungerer kan det være at det er sperret. Dette sjekker du ved å gå til «Aktivere og sperre» og se hva som står i feltet «Status». Dersom kortet ditt er sperret, kan det være flere grunner til dette. Den vanligste årsaken til at kortet ditt er sperret er at kortet har blitt misligholdt. Du vil da ha to eller flere forfalte fakturaer. Kortet blir ikke åpnet dersom ikke forfalt faktura er betalt.

Du vil automatisk motta et nytt kort i posten i god tid før det gamle kortet utløper. Når du får tilsendt nytt kort vil du også få en ny pinkode på MinSide. Det gamle kortet kan brukes hele utløpsmåneden.

Utløpsdato betyr at kortet er gyldig til og med den måneden som står på ditt kort. Står det 04/22 betyr det at kortet ditt er gyldig til og med hele april 2022.

Nei, dette er dessverre ikke mulig per dags dato.

Du kan se forbruket ditt og administrere kundeforholdet ditt på MinSide.

Kortet ditt kan benyttes på over 25 millioner brukersteder verden over både til varekjøp, netthandel eller ta ut kontanter i minibanker eller banker. 

Husk at det alltid lønner seg å gjøre kredittkortkjøpet - eller minibankuttaket - i lokal valuta når du er utenlands. Får du tilbud om å gjøre handelen/uttaket i NOK, risikerer du å bli belastet en svært ugunstig vekslingskurs.

Minibankuttak har en begrensning på 10.000 kr. 

Credits er et kontaktløs kredittkort. Det betyr at du kan betale ved å kun berøre betalingsterminalen med ditt kort. Merk at du i enkelte tilfeller må taste inn pinkoden selv om du benytter kontaktløs betaling. Dette er en sikkerhetsfunksjon. På noen terminaler må du også bekrefte betalingen med «Ok».

På MinSide finner du full oversikt over alle kjøp og transaksjoner som du foretar med ditt Credits kredittkort. Du kan også: 

  • Se saldo
  • Få oversikt over alle transaksjoner
  • Endre dine personlige opplysninger
  • Sperre og aktivere kortet
  • Søke om endret kredittgrense
  • Bestille forsikring

Normalt tar det 5-10 virkedager fra bestilling til du mottar ditt kredittkort. Kredittkortet blir alltid sendt til din folkeregistrerte adresse.

Å sende inn søknad om kredittkort er helt uforpliktende. Du kan motta vårt tilbud og deretter vurdere om du ønsker kortet. 

Etter din søknad er innvilget og du har signert for kortet med din BankID vil du motta kortet mellom 5-10 virkedager.

Hver sak er individuell og det er mange faktorer som spiller inn på hvem som får innvilget kredittkort eller ikke.

I hovedsak må minimum disse vilkårene være oppfylt:

  • Over 18 år
  • Ikke ha betalingsanmerkninger eller inkassogjeld
  • Ha en folkeregistrert adresse i Norge

Ønsker du å overføre penger fra ditt kredittkort til din private konto kan du fylle ut overføringsskjema her. Ved overføring til konto kan du velge ønsket beløp opp til maks disponibelt på ditt kort.

Du vil få tilbakemelding innen 1 virkedag.

Gebyr for overføring til privatkonto er 200kr. Renter påløper fra overføringsdato.

 

For å kunne overføre penger til privatkonto må du ha hatt kortet i minimum én måned. Vi gjør oppmerksom på at for å kunne benytte seg av dette tilbudet må kortet ha blitt betjent punktlig over tid. 

Du må også stå oppført som eier av kontonummeret du ønsker overført til.

Overføring til privat konto medfører et gebyr på 200 kr. Renter påløper fra overføringsdato.

Med Credits Gold kredittkort får du en av Norges aller beste reise- og avbestillingsforsikring inkludert helt gratis. Forsikringen leveres av Gouda og gjelder når minst 50% av reisens transportkostnader er betalt med Credits Gold kredittkort.

 

  • Ubegrenset sum på sykdom, hjemtransport, reisegods og evakuering
  • Inntil 20.000 kr i egenandel på leiebil på reisen
  • Inntil 300.000 kr på avbestilling
  • Dekning av forsinket bagasje etter 4 timer
  • Erstatning for ikke brukte reisedager

Reiseforsikringen leveres av Gouda. Gouda er et spesialistselskap på reiseforsikring og har lagt fokus på de dekninger du har bruk for som reisende. Derfor er du ved bruk av Credits Gold sitt kredittkort sikret trygghet på reisen og effektiv assistanse hvis uhellet skulle være ute.

Gouda har sin egen alarmsentral hvor det sitter flinke skandinaviske medarbeidere klare til å hjelpe deg - 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Sentralen har leger, spesialister, sykepleiere og kriseteam som sikrer hurtig hjelp ved sykdom eller ulykkestilfeller.

 

En trygg reise starter med Credits Gold.

Trenger du øyeblikkelig hjelp i forbindelse med din reiseforsikring på Credits Gold kan du kontakte:

Goudas Alarmsentral:
Tel: (+45) 33 15 60 60 eller Tel: (+45) 69 66 10 10
E-post: alarm@gouda.dk

Goudas kontor i Oslo:
Tel. (+47) 21 40 85 00
E-post: skade@gouda.no

Du vil motta informasjon om betalingsopplysninger via epost. Fullstendig faktura finner du på MinSide. Informasjon om betaling mottar du en av de første virkedagene hver måned og forfall er den 12. hver måned. Faktura betales i din nettbank eller lokale bank, på samme måten som alle andre fakturaer. Kontonummeret for innbetaling er 3633.32.77160 og KID-nummeret ditt finner du på MinSide, tilsendt faktura eller ved å kontakte kundeservice.

 

Dersom du ønsker å foreta en innbetaling utenom faktura kan du benytte samme konto- og KID-nummer.

Ja, vi tilbyr efaktura. For å motta efaktura i din nettbank må du godkjenne dette i din nettbank. Det er som oftest en smal sak å få gjort det i de aller fleste nettbanker. Dersom du ikke finner frem til hvordan du gjør dette anbefaler vi at du kontakter banken din, så hjelper de deg.

 

Vi tilbyr dessverre ikke avtalegiro per dags dato. 

Nei, det er ikke mulig å endre forfallsdato for kredittkort. Alle våre kunder har fast forfallsdato den 12. hver måned.

Inntil 43 dagers rentefri betalingsutsettelse betyr at du kan få opptil 43 dagers rentefri kreditt ved bruk av kortet til varekjøp. En periode blir beregnet fra den første til den siste dato i måneden. Benyttet kreditt i denne perioden vil ha forfallsdato den 12. neste måned. Dersom total utstående beløp ikke blir betalt ved forfall påløper det renter fra transaksjonsdato.

 

Ved minibankuttak og overføring til konto påløper det renter fra uttaksdato.

Minstebeløp å innbetale på månedlig faktura er 3,3% av utestående beløp, men ikke mindre enn 300 kr.

Minimumsbeløp å betale ved utestående beløp er 300 kr eller 3,3 % av totalt utestående per måned. Utover dette kan du betale det beløpet du ønsker, når du vil.

Credits tilbyr betalingsforsikring som tilleggsforsikring. Denne kan du bestille når du søker om kort eller på et senere tidspunkt. Skulle bli arbeidsledig/permittert, sykmeldt eller innlagt på sykehus (selvstendig næringsdrivende), så kan det være vanskelig å betjene utestående beløp på ditt kredittkort.

 

Med betalingsforsikring hos oss trenger du ikke bekymre deg for dette. Ved uforutsette og vanskelige livssituasjoner vil forsikringen kunne dekke dine månedlige utgifter på kredittkortet. Betalingsforsikringen tilbys av AmTrust.

Betalingsforsikringen dekker 5 % av utestående saldo per måned. Etter 150 dager / 5 måneder blir utestående saldo på kredittkortet slettet i sin helhet. Ved tap av liv kan restgjeld slettes helt.

Betalingsforsikring koster 0,9% av utestående saldo på kredittkortet pr måned. For eksempel: Dersom utestående saldo er 1.000 kr vil du betale 9 kr i mnd.

For å kunne søke om betalingsforsikring tilknyttet kredittkortet ditt må du:

  • Være mellom 18 og 60 år
  • Være lønnsmottager eller selvstendig næringsdrivende
  • Du må heller ikke være kjent med noen sykdom eller ha grunn til å regne med fremtidig sykdom, sykehusopphold eller arbeidsledighet/ permittering. 

Med identitetstyveri menes situasjoner der en tredjemann, uten forsikredes samtykke, benytter seg av forsikredes identifikasjonsbevis med den hensikt å begå svindel eller kriminell handling.

Eksempelvis ved å åpne en bankkonto, søke om lån eller registrere telefonabonnement i sikredes navn. I situasjoner som dette hjelper id-tyveriforsikringen deg med juridisk assistanse for å begrense skadene og omfanget.

 

Forsikringen dekker blant annet:

- Telefonassistanse 24 timer i døgnet for å begrense skadeomfanget av identitetstyveri

- Utgifter til juridisk assistanse med inntil 100.000 kr per identitetstyverihendelse

Forsikringen gjelder kun for kunder med Credits Gold.

Forsikringen leveres av Gouda.

Hvis du utsettes for identitetstyveri og trenger hjelp må du kontakte Terenity snares, som på vegne av Gouda håndterer skader som er dekket av denne forsikring. Terenity vil gi deg veiledning og behandle din skade. Forsikrede har plikt til å følge de anvisninger som Terenity gir.

 

Terenity har åpent 24 timer i døgnet – 365 dager i året, på følgende telefonnummer:

Terenity

Telefon: +47 66 98 66 02

Har du spørsmål angående din innskuddskonto? Finn svar på ofte stilte spørsmål under. Finner du ikke det du leter etter er du velkommen til å kontakte oss på innskudd@tfbank.no.

Her finner du svar på generelle spørsmål om din innskuddskonto. For spesifikke spørsmål kan du se under den aktuelle produktkategori.

Maksimalt sparebeløp for våre innskuddskontoer er 2.000.000 kr. 

Generelle vilkår for alle innskuddskontoer. 

Se vilkårene her. 

For å innbetale må du benytte vårt kontonummer og ditt KID-nummer. Kontonummer for innbetaling er 3633.53.85432. Vennligst benytt ditt KID-nummer som du fikk tilsendt i velkomstbrevet ved opprettelse av konto.

Renten på din fastrentekonto avhenger av din bindingstid. Rentene kapitaliseres ved endt bindingstid.

Detter er rentesatsene for ulike bindingstider: 

1 år bindingstid - 1,15% p.a.

3 år bindingstid - 1,50% p.a.

4 år bindingstid - 1,65% p.a.

5 år bindingstid - 1,80% p.a.

Dine innskudd vil innenfor bindingstiden være låst. Ved utløp av kontoens bindingstid vil rentene kapitaliseres og godskrives din konto. Når bindingstiden er ute vil du få tilbudet om å avslutte din konto eller overflytte beløpet til sparekonto. 

For å foreta uttak fra din konto må du fylle ut vår uttaksblankett. Du kan sende inn skjema via epost eller post. 

Dersom du foretar uttak i bindingstiden vil det påløpe et prosentvis gebyr av uttaket. 

Last ned uttaksblankett.

Rente: 1,00%*

Årsavgift innskuddskonto: 0 kr

Maksimum sparebeløp: 2.000.000 kr**

Antall uttak: ubegrenset

Bindingstid: ingen

*rentene kapitaliseres månedlig, effektiv rente 1,00%

**kun én konto per kundeforhold tillatt

For å foreta uttak fra din konto må du fylle ut vår uttaksblankett. Du kan sende inn skjema via epost eller post. 

Last ned uttaksblankett.

Du har et ubegrenset antall gebyrfrie uttak fra din sparekonto. 

Dersom du er misfornøyd med TF Bank, tidligere BB Bank, sin håndtering av våre tjenester skal du i første omgang kontakte kundeservice for å oppklare årsaken til misnøyen. Har du allerede vært i kontakt med kundeservice og du fortsatt er misfornøyd så kan du sende en skriftlig klage til TF Bank.

 
Den skriftlige klagen må sendes til:

TF Bank Norge
Postboks 956 - Sentrum,
5808 Bergen

eller til post@tfbank.no

Merk e-post/brev med «klageansvarlig».

 

Du skal få skriftlig beskjed på at klagen er mottatt. Du skal som hovedregel få svar på klagen innen 14 dager etter vi har mottatt klagen. Dersom du ikke får svar innen 14 dager, skal du få informasjon om grunnen til dette og forventet behandlingstid.

Dersom du ikke er enig i utfallet etter klagen er behandlet så kan du sende klagen til Finansklagenemnda (www.finkn.no).

Postadresse:
Finansklagenemnda
Pb. 53 Skøyen
0212 Oslo

E-post:
post@finkn.no

Du har 14 dagers ubetinget angrerett. For å benytte deg av dette kan du trykke på linken under for å laste opp angreskjema. Skjemaet åpnes som en PDF-fil og kan deretter skrives ut. Har du ikke tilgang på printer, kontakt oss og du vil få det tilsendt per post. 

Angreskjema

Hvis du har flyttet er det viktig at du holder oss oppdatert om din nye adresse. Denne kan du melde inn til oss via kontaktskjema under.