01.02.2023

Reklamasjonsrett på kredittkort ved kansellert reise

Slik kan du melde inn reklamasjon på ditt kredittkort

Fra tid til annen hender det at varer og tjenester ikke blir levert som avtalt av ulike grunner. Da kan det være godt å vite at dersom du har betalt for varen eller tjenesten med ditt kredittkort fra TF Bank Mastercard har du muligheter for å få beløpet refundert.

Har du ikke kredittkort fra TF Bank Mastercard? Finn ut mer om kortet her.

Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

Sist oppdatert: 29.06.2023

Melde inn reklamasjon på ditt kredittkort

Har du bestilt en vare eller tjeneste fra et selskap som av en eller annen grunn ikke kan levere tjenesten som avtalt har du mulighet for å melde inn reklamasjon til kortselskapet. Dette gjelder blant annet også i tilfeller hvor leverandør går konkurs. 

Slik reklamerer du på transaksjoner

For å kreve reklamasjon på din transaksjon er det visse forutsetninger som må være på plass.

  1. Du må ha betalt med ditt TF Bank Mastercard
  2. Du må ha handlet fra en næringsdrivende
  3. Det må være en form for feil eller mangel ved varen/ tjenesten
  4. Du har forsøkt å løse saken med selger først

Dersom du ønsker å reklamere på en transaksjon foretatt med ditt TF Bank Mastercard trenger vi noen opplysninger fra deg om saken og transaksjonen. Følg linken under for å laste ned og fylle ut skjema for reklamasjon. Send dette inn til oss på e-post kort@tfbank.no. Husk å legge ved dokumentasjon du har tilgjengelig for transaksjonen.

Skjema for reklamasjon.

Dette kan dekkes av reklamasjonsretten

Reklamasjonsretten dekker flere aspekter hvor selger ikke leverer det du har betalt for. Blant annet er det mulighet for å få dekket reklamasjoner og få pengene tilbake dersom:

  • Varene du har bestilt kommer ikke
  • Tjenesten blir ikke levert som avtalt
  • En reise du har bestilt blir kansellert
  • Selger eller tjenestetilbyder går konkurs
  • Du opplever svindeltransaksjoner på ditt kort
  • Avlyste arrangementer
  • Du oppdager dobbelt belastninger av transaksjoner
  • Du oppdager ukjente transaksjoner på ditt kort

Merk at reklamasjonen kun gjelder for selve transaksjonen og ikke påfølgende tap som eksempelvis dekning av forhåndsbetalt hotell ved kansellert flyreise og lignende. Kravet du melder inn må med andre ord være likt det du har ovenfor selger eller tjenestetilbyder og kan bare være pengekrav.

Har du bestilt pakkereise?

Dersom du har bestilt en pakkereise og en av partene går konkurs må du henvende deg til leverandør av pakkereisen. Skulle i tilfelle også leverandør av pakkereisen gå konkurs kan det være aktuelt for deg å få refusjon fra reisegarantifondet. Finn mer informasjon om reisegarantifondet her.

Ukjente transaksjoner på ditt kort

Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på ditt kredittkort bør du midlertidig sperre kortet til du har fått avklart hvor transaksjonen kommer fra. Dette kan du enkelt gjøre ved å logge inn på MinSide og midlertidig sperre ditt kort under "Mitt kort" -> "Aktivere og sperre".

Mistenker du at kortet er misbrukt bør kortet sperres snarest. Dette kan du gjøre ved å ringe den døgnåpne sperretjenesten på tlf 56 99 92 00 eller +47 56 99 92 00 fra utlandet. Alternativt kan du også sperre kortet permanent på MinSide.