Dette bør du gjøre dersom du blir utsatt for svindel
Nye svindelmetoder er en stadig trussel i dagens samfunn og det kan ramme hvem som helst, uansett alder, kjønn eller bakgrunn. Svindlere bruker ulike metoder for å lure til seg informasjon som gir de tilgang til folks personlige opplysninger eller penger.
Eksempel på svindelmetoder kan være phishing, identitetstyveri, falske investeringsmuligheter, falske nettsider, falske kjøpshenvendelser ved bruktsalg eller teknisk støtte-svindel. Hvis du blir utsatt for svindel, er det viktig å handle raskt for å minimere skadene. Her er noen viktige trinn du bør ha i tankene dersom du skulle blir utsatt for svindel.
Les mer: Slik kan du avsløre en falsk nettbutikk
Les mer: Hva er phishing og hvordan kan du beskytte deg mot det?
Sist oppdatert: 10.05.2023
Følg disse trinnene dersom du skulle bli utsatt for svindel
- Stopp all kontakt med svindler
Har du oppdaget at du har blitt utsatt for svindel bør du bryte all kontakt med svindleren. Ikke svar på e-poster, telefonanrop, meldinger eller andre henvendelser fra personen eller organisasjonen som du mistenker er involvert i svindelen.
- Hold deg rolig og be om hjelp
Å bli utsatt for svindel kan være både skremmende, dramatisk og stressende, men det er viktig å holde hodet kaldt i situasjonen for å kunne minimere skaden. Prøv å holde deg rolig og søk støtte fra venner, familie eller andre som du stoler på. De kan gi deg råd og støtte i håndteringen av situasjonen.
- Se over alle kontoer og endre passord
Få oversikt over situasjonen og omfanget av svindelen. Gå gjennom alle bankkontoer, kredittkort og andre finansielle kontoer for å sjekke omfanget. Hvis du oppdager uautoriserte transaksjoner, må du umiddelbart kontakte banken eller finansinstitusjonen for å rapportere det.
Overvåk kontoene dine i ettertid for å fange opp eventuelle ytterligere forsøk på transaksjoner. Det kan også være lurt å endre passordene på alle dine kontoer, spesielt hvis du har delt personlig informasjon med svindleren.
Utsatt for svindel på ditt TF Bank Mastercard? Kontakt vår døgnåpne sperretjeneste på tlf. 56 99 92 00 eller +47 56 99 92 00 fra utlandet. Du kan også sperre kortet selv på MinSide under "Aktivere og sperre".
- Rapporter svindelen
Meld fra om svindelen til relevante myndigheter og ta kontakt så snart du oppdager at du er utsatt for svindel. Politiet og banken din bør som regel varsles, samt andre eventuelt berørte organisasjoner. Her kan du få hjelp til å iverksette nødvendige tiltak for å beskytte deg og eventuelt starte en etterforskning av svindelsaken.
- Bevar bevis
Det er viktig å bevare all relevant dokumentasjon og bevis knyttet til svindelen. Dette inkluderer blant annet e-poster, meldinger, transaksjonshistorikk, skjermbilder av nettsider eller andre former for kommunikasjon eller dokumentasjon som kan være nyttig i en etterforskning eller rettslig prosess.
Som en generell regel bør du være forsiktig med å dele sensitiv informasjon, spesielt med ukjente personer eller organisasjoner. Vær oppmerksom på phishing-forsøk og unngå å gi fra deg sensitive opplysninger som bankkontonummer, kredittkortinformasjon eller personnummer dersom du mistenker at det kan være noen form for svindel.
Bli bedre på å avsløre metodene svindlerne bruker: Vær obs på disse svindelmetodene