12.05.2025

Omfattende guide til din kredittkortfaktura

Et kredittkort er en form for kortsiktig lån som lar deg betale for varer og tjenester med en forhåndsdefinert kredittramme. Du kan bruke kortet til å handle så lenge du holder deg innenfor den tilgjengelige kreditten som er satt for kortet ditt.

Det du bruker av kredittgrensen, er i praksis penger du låner fra kortutsteder – og som du må betale tilbake. Hver måned får du en faktura som viser hvor mye du har brukt. Du har deretter en rentefri periode der du kan velge å betale hele beløpet eller bare en del av det. Dersom du ikke betaler hele fakturaen innen fristen, begynner det å påløpe renter på det utestående beløpet.

Høres det komplisert ut? Det trenger det ikke å være. I denne guiden forklarer vi hvordan faktura på kredittkort fra TF Bank fungerer, slik at du enkelt kan ha kontroll på din økonomi.

Har du ikke TF Bank Mastercard? Les mer og søk om kredittkort her.

Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

Når og hvordan mottar jeg faktura?

Hos TF Bank mottar du fakturaen en av de første virkedagene i måneden. Beløpet på fakturaen din er basert på kortbruket ditt forrige måned, samt eventuelle ubetalte beløp og påfølgende renter fra tidligere måneder.

Forfallsdatoen er den 12. hver måned. Det betyr at du må betale hele eller deler av fakturaen innen denne datoen.

Du mottar fakturaen enten på e-post eller som eFaktura. Du finner også alltid full oversikt over din faktura på MinSide eller i fakturaarkivet i TF Bank-appen. Du kan også betale inn manuelt til kortet når som helst, uten å vente på faktura. For mer informasjon om manuell innbetaling, se her.

Kan jeg betale med eFaktura eller AvtaleGiro?

Hos TF Bank kan du betale kredittkortfakturaen din med eFaktura – en enkel og oversiktlig betalingsløsning. Med eFaktura mottar du fakturaen elektronisk i nettbanken din, noe som gir bedre kontroll og gjør det lettere å betale i tide.

For å aktivere eFaktura, må du først godkjenne dette i nettbanken til din dagligbank. Når eFaktura er aktivert, vil fremtidige fakturaer fra TF Bank automatisk dukke opp digitalt i nettbanken din. Der kan du enkelt godkjenne betalingen eller justere beløpet du ønsker å betale.

Vi gjør oppmerksom på at TF Bank for øyeblikket ikke tilbyr AvtaleGiro. Det betyr at du må godkjenne hver faktura manuelt i nettbanken.

For mer informasjon om eFaktura og AvtaleGiro, se her.

Hva er forfallsdatoen på min faktura?

TF Bank har fast forfallsdato den 12. hver måned for alle kunder. Dette er knyttet til den rentefrie perioden som tilbys, som er inntil 43 dager lang. Merk at den rentefrie perioden kun gjelder varekjøp. Renter påløper fra uttaksdato ved kontantuttak.

Ved å være bevisst over forfallsdatoen, kan du planlegge økonomien din bedre. Mange velger å sette opp en fast betaling i nettbanken, slik at fakturaen betales automatisk på rett dato. Dersom du vet at du ikke kan betale innen fristen, anbefaler vi at du kontakter kundeservice så fort som mulig.

Hva skjer dersom jeg ikke kan betale hele fakturaen?

Dersom du ikke har mulighet til å betale hele beløpet, må du minimum betale et påkrevd minstebeløp. Dette minstebeløpet er enten 300 kr, eller 3,52–3,85 % av det utestående beløpet – avhengig av hvilket som er høyest.

Hvis du kun betaler minstebeløpet, vil det påløpe renter på resten av beløpet du skylder. Det kan derfor lønne seg å betale mer enn minstebeløpet dersom du har mulighet, for å redusere rentekostnadene over tid.


For mer informasjon om renter på kredittkort, se her.

Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

Vanlige spørsmål om faktura

1. Hvorfor har jeg fått renter?

Som regel skyldes dette at du enten har betalt etter forfallsdato, eller at du har betalt mindre enn hele din utestående faktura i én eller flere av de foregående månedene. Rentene vil da vises i neste faktura som følge av tidligere utestående beløp.

2. Hvorfor betaler jeg for forsikring?

Noen kunder har valgt å inkludere betalingsforsikring på kredittkortet. Dette er en forsikring som kan hjelpe deg dersom du blir syk, arbeidsledig eller permittert, og ikke har mulighet til å betale på kortet en periode.

Betalingsforsikring koster 0,9 % av utestående saldo hver måned. For eksempel: Hvis du har en saldo på 1 000 kr, vil forsikringen koste 9 kr den måneden.

For mer informasjon om betalingsforsikring, se her.

Du kan også kontakte kundeservice dersom du ønsker å avslutte forsikringen.

3. Hvorfor får jeg så høyt beløp?
Beløpet på fakturaen din er basert på kortbruket ditt forrige måned, samt eventuelle ubetalte beløp og påfølgende renter fra tidligere måneder.

Hvis du ikke kan eller ønsker å betale hele beløpet på fakturaen i dag, kan du betale minstebeløp som er 300 kr eller 3,52-3,85% av det totale utestående beløpet på ditt kredittkort, avhengig av hvilket av disse beløpene som er størst.

Ta kontakt med kundeservice dersom du er usikker på hva som gjelder deg.

4. Jeg har ukjente transaksjoner på kontoutskriften
Hvis du oppdager ukjente transaksjoner på kontoutskriften din, bør du sperre kortet umiddelbart. Dette kan du gjøre ved å kontakte vår døgnåpne sperretjeneste på tlf. 56 99 92 00 eller +47 56 99 92 00 fra utlandet. Du kan også sperre kortet selv på MinSide under "Aktivere og sperre" eller i TF Bank appen. 

Etter at du har sperret kortet, bør du kontakte kundeservice så raskt som mulig for å rapportere de mistenkelige transaksjonene.For mer informasjon om sperring av kort, se her.

5. Jeg ønsker å endre forfallsdato eller betale forsinket
Forfallsdatoen er fastsatt til den 12. i hver måned for alle TF Banks kunder, og kan dessverre ikke endres. Dersom du har spørsmål eller utfordringer knyttet til betaling, ta gjerne kontakt med kundeservice.

Se vår hjelpeside for kredittkort for flere vanlige spørsmål og svar om faktura.