18.11.2025

Ung kvinne sitter på gulv med pc

Hvilke rettigheter har jeg når jeg handler med kredittkort?

Kanskje har du allerede fått med deg at kredittkort er en av de tryggeste betalingsmetodene sammenlignet med debetkort og flere andre løsninger. Dette skyldes at kredittkort gir deg spesielle forbrukerrettigheter som gir ekstra beskyttelse når du handler – for eksempel dersom varen ikke leveres, eller den har feil. Les videre for å bli kjent med hvilke rettigheter du har som kredittkortinnehaver.

 

Hva er forbrukerrettigheter?

I Norge er forbrukerrettigheter ved bruk av kredittkort fastsatt av Forbrukerrådet og finansavtaleloven (§ 2-7). Rettighetene gir deg mulighet til å klage til banken på varer og tjenester og kreve refusjon. Sammenlignet med debetkort gir kredittkort utvidet beskyttelse, siden prosessen for å få refusjon med debetkort ofte er mer komplisert, og bankene ofte har korte klagefrister.

 

Hva betyr dette for TF Bank Mastercard-innehavere?

Som kredittkortkunde får du sterkere rettigheter, spesielt ved netthandel, feil, mangler eller konkurs hos selger.

Hvis du ikke mottar varen eller tjenesten du har betalt for, og selger ikke løser saken, kan du klage til kortselskapet (banken). Dette kalles kortreklamasjon og er beskyttet av finansavtaleloven. Du er også beskyttet mot svindel, siden det er kortselskapet som dekker tap ved misbruk av kortet ditt, ikke bankkontoen din.

Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

 

Dette har du rett til når du betaler med kredittkort:

  • Klage på mangelfull vare eller tjeneste: Du kan klage til kortselskapet hvis varen ikke leveres, har feil eller mangler eller er forsinket eller kansellert. Du kan også klage dersom du blir utsatt for svindel.
  • Sikkerhet ved konkurs: Kredittkort gir ekstra sikkerhet ved at du kan kreve pengene tilbake fra kortselskapet dersom selger går konkurs.
  • Beskyttelse mot svindel: Dersom du blir utsatt for svindel, for eksempel ved at noen har misbrukt kortinformasjonen din, kan du klage til kredittgiveren for å få tilbake pengene.
  • Tryggere ved netthandel: Bruk av kredittkort beskytter bankkontoen din og gir deg ekstra sikkerhet når du handler på nett.

 Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

 

Når kan jeg rette krav til banken?

Du kan rette kravet til kredittgiveren (banken din) dersom det er feil eller mangler ved varer eller tjenester, og selger ikke klarer å ordne opp. Fire vilkår må være oppfylt:

1. Du må ha handlet med kredittkort. For TF Bank betyr dette at du har brukt ditt TF Bank Mastercard.

2. Du må ha handlet fra en næringsdrivende.

3. Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt.

4. Du må ha dokumentasjon på at du har forsøkt å løse saken med selger først.

 

Hva kan jeg kreve av banken?

Kravet til banken må være det samme som du har overfor selger, og kan kun være et pengekrav. Du kan altså ikke kreve at banken skal reparere varen for deg, men du kan få dekket utgifter i forbindelse med at en reparatør utbedrer mangelen. Brukerstedet har også retten til å forsøke å reparere varen.

Vær oppmerksom på at du bør reklamere så snart som mulig etter du oppdager feilen eller mangelen ved varen eller tjenesten du har kjøpt. Den seneste reklamasjonsfristen hos TF Bank er 13 måneder. Dette betyr at transaksjoner som er eldre enn det, ikke kan reklameres på.

 

Hvordan reklamerer jeg?

Klagen sendes til banken eller finansinstitusjonen som har gitt deg kreditt. Som regel er dette selskapet som har utstedt kortet. Har du for eksempel et TF Bank Mastercard, er TF Bank kredittgiveren.

Klagen bør være skriftlig, med nødvendig dokumentasjon som kopier av kvitteringer og tidligere korrespondanse med selger. Dette gjør prosessen raskere og sikrer at du har dokumentasjon dersom det skulle oppstå spørsmål om at du har klaget i tide.

For å reklamere på en ikke mottatt vare eller tjeneste hos TF Bank, må du fylle i reklamasjonsskjema og sende dette til kort@tfbank.no.

 

Oppsummert: Disse rettighetene får du med kredittkort

Når du betaler med kredittkort, får du utvidede forbrukerrettigheter som beskytter deg som kunde:

  • Du kan klage til banken hvis varen eller tjenesten ikke leveres, har feil eller mangler, eller dersom selger går konkurs.
  • Du er beskyttet mot svindel ved at kortselskapet dekker tapet, ikke du.

Disse rettighetene gjør kredittkort til en trygg og sikker betalingsmåte, som gir deg økonomisk sikkerhet og ekstra trygghet ved kjøp.

Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

 

Søk om TF Bank Mastercard