20.10.2023

Eldre dame ser skeptisk på pc for å avsløre svindelforsøk

Avslør svindelforsøk: Phishing, «Olga-svindel», og falske nettsider

Antall svindelforsøk har økt kraftig den siste tiden, og man hører stadig mer om personer som har blitt utsatt og svindlet for penger eller personopplysninger. Phishing, «Olga-svindel» og falske nettsider er bare noen av de mange formene for svindel som har vært i vinden den siste tiden. Metodene er mange, og forsøkene blir stadig flere. 

Trenger du et kredittkort med ekstra sikkerhet? Søk om TF Bank Mastercard her.

Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

Sist oppdatert: 20.10.2023

 

Phishing

Phishing, også omtalt som spoofing, er en av de mest utbredte svindelmetodene og som sikkert de aller fleste har hørt snakk om. Phishing er en metode hvor angriperen bruker e-post, SMS, sosiale medier eller andre former for kommunikasjon til å lure til seg og få tilgang til personlige opplysninger om deg.

Disse svindelforsøkene er vanskelig å avsløre da de kan oppleves som ekte. Svindlere manipulerer telefonnummer og meldinger, og får det til å se ut som at du kontaktes av pålitelige aktører. På den måten forsøker de å lure deg til å klikke på lenker, eller få deg til å oppgi personlig informasjon som BankID og kortinformasjon. 

Les mer om svindelmetoden og hva du bør gjøre om du blir utsatt for phishing her.

 

«Olga-svindel»

Å ta digital sikkerhet på alvor er like vitktig uansett alder. Selv om mange eldre i dag har god kunnskap rundt ny teknologi, er det flere som ikke mestrer den nye digitale hverdagen like godt. Dette drar svindlerene nytte av, og stadig flere saker dukker opp der eldre mennesker blir utsatt. 

I disse tilfellene har de blitt ringt opp av noen som utgir seg for å være Økokrim, politiet eller til og med banken, og lures til å gi fra seg BankID-passord og koder, slik at svindlerne får tilgang til kontoene deres. Svindlerne går i hovedsak etter kvinner med gammeldagse fornavn, derav navnet «Olga-svindel».

 

Falske nettsider

Falske nettsider er et stort problem fordi de kan inneholde virus, forsøke å svindle deg for penger eller fiske etter annen personlig informasjon.

Mange svindlere har blitt svært profesjonelle, og det er nå mye vanskeligere å gjennomskue en falsk nettside enn hva det var for kun få år siden. Angriperne har blitt bedre på å fremstå som profesjonelle aktører, og til å kopiere kjente merkevarer. Biter du på kan det i alvorlige tilfeller resultere i at mobilen eller datamaskinen din blir angrepet av skadelig programvare, at du mister betydelige pengebeløp, eller at du aldri mottar produktene du bestilte.

Les mer om hvordan du kan avsløre svindel på nettsider her.

 

Slik unngår du å falle i svindelfellene

For å unngå å bli utsatt for disse svindelmetodene er det noen forholdsregler du bør ta. Her er våre råd:

  • Aldri oppgi personsensitiv informasjon: Verken banken, politiet eller andre seriøse aktører vil be om dette på telefon, SMS eller mail. Vær derfor svært kritisk dersom du skulle få melding eller telefon som ber deg om dette. Det kan være svindel.
  • Vær kritisk til lenker og filer: Vær forsiktig med hvilke filer, lenker eller bilder du klikker på, spesielt hvis du ikke er sikker på at avsenderen er en reell kilde.
  • Ta deg tid til å lese e-post og SMS nøye: Har du forventet en slik henvendelse? Er dette noe denne avsenderen vanligvis spør om? Er du i tvil kan du kontakte aktøren det gjelder direkte for å høre om innholdet i meldingen stemmer. Obs! Ikke ta kontakt via meldingen eller mailen du har fått, men via deres offisielle kontaktinformasjon. 
  • Se nøye på språk og innhold: En SMS eller mail ment for å svindle inneholder ofte skrivefeil, eller er formulert på en truende måte som ber deg om å handle raskt. Selv om språket i falske e-poster og meldinger har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt direkte oversatt i for eksempel Google Translate.
  • Sjekk avsenderen på e-post: I mange tilfeller kan du avsløre svindlere ved å se på avsenderadressen. Er navnet useriøst, feilstavet eller slutter på for eksempel .com, .ru (eller andre landskoder) i stedet for .no kan det være svindel.
  • Vær kritisk til nettstedene du handler fra: Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger, og som er sikret med https. Sjekk også at nettadressen stemmer med aktøren nettsiden utgir seg for å være. Undersøk alltid om du har fått e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
  • Betal med kredittkort når du handler på nett: Betaler du med kredittkort får du en ekstra beskyttelse mot svindel og muligheten til å kreve pengene tilbake hvis noe skulle skje. Ved å bruke kredittkortet ditt fra TF Bank har du også ID-tyveriforsikring i ryggen dersom noe skulle skje. Du kan lese mer om forsikringen her. 

 

Eks: Eff. Rente 26,69% kr 25.000/12 mnd, kost. 3 337 totalt kr. 28 337

 

Har du allerede oppgitt personsensitive opplysninger som BankID eller kortinformasjon, eller mistenker svindel? Sperr kortet ditt umiddelbart og bytt også eventuelle passord du har gitt fra deg. Du bør også kontakte banken det gjelder snarest mulig.

Trenger du å sperre ditt TF Bank Mastercard kan du sperre kortet ditt selv på MinSide under «Aktivere sperre», eller ved å kontakte vår døgnåpne sperretjeneste på tlf. 56 99 92 00. Kontakt oss deretter så snart som mulig for å rapportere eventuell skade.