Svindelmetoder blir stadig mer avanserte, noe som gjør det vanskeligere å skille ekte henvendelser fra svindelforsøk.
Denne guiden gir en oversikt over de vanligste svindelmetodene, hvordan du kan beskytte deg, og hva du bør gjøre hvis du blir utsatt for svindel.
Svindel handler om bevisst manipulasjon for å oppnå økonomisk eller personlig gevinst. Svindlere bruker ulike metoder for å lure til seg sensitiv informasjon som passord, bankopplysninger eller identitet.
Svindel utvikler seg stadig, men noen metoder går igjen:
Her er noen tiltak du kan ta for å avsløre de typiske svindelforsøkene:
Dersom du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, er det viktig å handle raskt for å minimere skadeomfanget:
1. Sperr kortet ditt umiddelbart via MinSide, i TF Bank-appen eller ved å ringe sperretjenesten på +47 56 99 92 00.
2. Kontakt banken umiddelbart for å rapportere hendelsen og få hjelp til å sperre kort eller gjenopprette kontoer
3. Gå gjennom transaksjonene dine og meld fra om mistenkelig aktivitet til banken.
4. Endre passord på kontoer som svindlere kan ha fått tilgang til. Bruk sterke og unike passord.
5. Rapporter svindelen til politiet og eventuelt Finanstilsynet ved investeringssvindel.
For mer informasjon om hvordan du kan beskytte deg mot ulike typer svindel, kan du gjerne lese våre blogginnlegg om de nyeste svindelmetodene og forebyggende tiltak: